La Sexta Edición del Congreso Internacional de Neuropedagogía: Innovaciones Didácticas Y Proceso de inclusión educativa VI CINP – 2025, corresponde a un evento de extensión y apropiación del conocimiento de la Facultad de Ciencias de la Educación que consolida el dialogo abierto y fructífero entre las ciencias de la educación, las ciencias humanas y la neurociencia, para la compresión, caracterización y prácticas exitosas desde acciones educativas e investigativas que reflexionan sobre los niños, jóvenes, adultos y personas mayores que participan de procesos de educación en búsqueda tanto de su formación como del desarrollo de competencias profesionales para pensar y plantear alternativas efectivas para la construcción de una sociedad cada vez más participativa e inclusiva.
Desde la reflexión neuropedagógica sobre los procesos de educación se plantean diferentes respuestas efectivas a las situaciones-problema propios del acto educativa conjugando los aportes d ele neurociencia, la educación y los saberes de los profesionales para representar desde la disciplina innovaciones didácticas orientadas desde el diálogo fructífero y basado en la evidencia de la neurociencia.
En esta versión La Facultad de Ciencias de la Educación posibilita el dialogo interdisciplinar y consolidar acciones que permitan a la Universidad del Atlántico mantener el dialogo e interacción entre la académica con diversos actores sociales para afianzar su propósito de contribuir en la relación permanente con el desarrollo social, cultural, científico, político y artístico del nuestro país, la región caribe y los países participantes del evento.
Se mantiene la relación y respaldo del Consejo Mundial de Académicos e investigadores Universitarios COMAU -LATAM y sus miembros a la actual versión y con ello, afianzar el debate académicos e impulsar productos investigativos en pro del bien común. Se unen a la convocatoria la Catedra Internacional “Infancia” e investigadores de diferentes países como España y Cuba.
La Neurociencia fundamenta las particularidades de los actores en sus procesos de desarrollo, aprendizaje y relaciones, permitiendo una mayor pertinencia en la planeación pedagógica y didáctica para proponer metas de formación y transformación propios de la dinámica humana de educación.
La inclusión como reto del aula y los procesos sociales actuales, requiere diálogos abiertos entre las diversas disciplinas para confluir en proceso de crecimiento y participación de nuestras sociedades y actores para contribuir en procesos que otorgan bienestar, crecimiento y desarrollo integral.
Es por ello, que teóricos, investigadores e instituciones nacionales, regionales e internacionales se unen para dar apertura al debate que puede dar sentido a mejorar las prácticas profesionales y humanas relacionadas con los agentes implicados en la inclusión, desde la relación dinámica y comprometida de los aportes de la neurociencia y su abordaje neuropedagógico de reflexión de la educación y posibilitar el conocimiento y posicionamiento de propuestas de innovación didáctica para una educación con más calidad, equidad e inclusión.
Locales y nacionales en Banco Davivienda según datos específicos para este evento.
Para Internacionales, dependiendo de su país de origen, se le envíe guía detallada el proceso para el depósito respectivo.
U$70 dólares americanos o su equivalente en pesos colombianos- Primer plazo hasta 1 de abril de 2025
U$100 dólares americanos o su equivalente en pesos colombianos hasta 25 de mayo
U$100 dolores americanos, primer pago con descuento hasta el 1 de abril de 2025
U$120 dólares americanos o su equivalente hasta 25 de mayo de 2025
Todos los participantes de trabajos deberán realizar el pago de la inscripción
Las inscripciones para el evento se realizarán exclusivamente en la siguiente cuenta institucional y su recibo de pago deberá ser colgado en el link de inscripción para oficializará su proceso de acceso al evento.
Entidad bancaria: Banco Davivienda.
Tipo de cuenta: Cuenta de ahorros
Número de cuenta: 482800028714
Nombre: Fideicomiso Universidad del Atlántico.
NIT: 800182281-5
Universidad del Atlántico
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to